Toate instituțiile statului vor urmări cetățeanul prin buletinul electronic
Începând din luna august 2021 vom avea cartea de identitate electronică. Aceasta poate avea și semnătura electronică, are spațiu pentru a stoca o semnătură electronică, facilitate care va fi disponibilă încă de la început, din luna august a acestui an, a anunțat recent ministrul Digitalizării.
”Noile cărți de identitate vor permite identificarea unui cetățean român în sistemul guvernamental digital, adică va fi un act de identitate electronică în cloud-ul guvernamental. Asta înseamnă că un cetățean va putea fi recunoscut de instituțiile statului”, a declarat Ciprian Teleman, ministrul Digitalizării.
”Foarte multă lume folosește sintagma asta de cloud guvernamental. Unii înțeleg prin asta un centru de date, alții înțeleg mai multe centre de date. Foarte pe scurt cloud-ul guvernamental este un sistem mare. Structura lui grafică seamăna cu un cloud. Ați văzut norișorii ăia cu niște cercuri? Ceva mare jos, ceva mediu la mijloc și ceva mic sus. De fapt sunt trei niveluri structurale. Înseamnă, de exemplu, un nucleu de date de bună calitate pe care le pot folosi alte instituții prin intermediul unor centre de date care sunt satelit în jurul acestui nucleu de date. Ele sunt datele statului. Integritate înseamnă că nu pot fi contestate, calitatea lor este foarte bună. Acum în spațiul guvernamental digital sunt date care pot fi contestate și cred că mulți am pățit-o să vedem că primim fișe cu informații care nu sunt conforme. Aceste instituții interconectate între ele și care pot transfera date se leagă de asemenea și folosesc date și din acest nucleu central. Iar următorul cerc periferic este al unor platforme de date. Deci aici o să avem: Justiție, Muncă, Sănătate, MAI, Externele. De aici mai departe, alte instituții cum ar fi un post de poliție, un spital, o administrație financiară pot interoga pe baza unor drepturi bine standardizate date proprietare ale instituțiilor dar și date din nucleul central. Oricum ar fi, ori cu această nouă carte de identitate, ori cu cea veche, datele noastre (n.a personale) vor fi în acest cloud guvernamental. Cartea de identitate va permite identificarea rapidă în acest spațiu”, a mai spus Teleman.
Interconectarea tururor sistemele relevante din administrația publică într-un cloud guvernamental care să permită o interacțiune mai facilă cu cetățenii și cu mediul de afaceri este unul dintre principalele proiecte de investiții propuse de Guvern prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
La capitolul Transformare digitală, Guvernul propune alocarea a peste 4,02 miliarde de euro, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, pentru proiecte care să digitalizeze serviciile publice, sistemul de educație și acoperirea cu internet broadband.
Articol Cornel Șomîcu