Solicită revizuirea proceselor de învăţare şi evaluare după rezultatele de la simulare
Federaţia „Coaliţia pentru educaţie” solicită revizuirea proceselor de învăţare şi evaluare, în contextul „rezultatelor slabe” la simularea examenului de Evaluare Naţională şi la testările PISA.
Federaţia invocă sinteza publicată de Ministerul Educaţiei, conform căreia la Matematică, aproape 60% dintre elevi nu au obţinut nota 5, iar peste 80% sunt sub nivelul notei 7. La Limba Română, situaţia este „relativ mai bună”: doar 26% au luat note sub 5, însă 57% au note sub 7.
„Aşa cum am constatat în vara anului trecut, după Evaluarea Naţională din 2023, dacă la Limba română se remarcă o tendinţă de formulare a subiectelor spre formarea de competenţe, cu subiecte mai apropiate de testele internaţionale de tip PISA, la Matematică se relevă o nevoie clară de reformă curriculară care să facă această disciplină mai relevantă, cu aplicabilitate în viaţa reală şi mai motivantă. Reamintim că la testarea PISA din 2022, la proba de matematică, 49% dintre elevii de 15 ani din România nu au atins nivelul de competenţă de bază, lucru care ilustrează calitatea scăzută a educaţiei”, reiese dintr-un comunicat transmis de federaţie.
Potrivit aceleiaşi surse, examenele „cu miză mare”, în actuala formă, precum examenul de Evaluare Naţională de la finalul clasei a VIII-a, „nu fac decât să pună presiune excesivă atât pe copii, cât şi pe profesori”. O astfel de abordare este „inadecvată” în contextul unui învăţământ obligatoriu de 12 clase pentru că „încurajează în continuare concentrarea doar pe materiile de examen şi industria meditaţiilor”, aşa cum arăta, încă din 2017, Studiul OECD privind sistemul de evaluare şi examinare din România.
